דלקת אוזניים / כאב אוזניים

2. דלקת אוזניים / כאב אוזניים
דיקור סיני לטיפול בכאבי אוזניים . דלקת אוזניים - רונן רוזנבלט-ניר - דיקור סיני בתל אביב

דיקור סיני לטיפול בדלקת אוזניים / כאב אוזניים

חשוב לדעת שלא כל כאב אוזניים מעיד על דלקת אוזניים ובאותה מידה, לא כל דלקת אוזניים מצריכה טיפול אנטיביוטי.

​דלקת אוזניים הוא מצב שכיח בקליניקה, בעיקר אצל ילדים. הסטטיסטיקה מראה כי כ-75% מהילדים יסבלו לפחות פעם אחת מכאב אוזניים עד גיל 3. עוד ידוע כי הדלקת שכיחה יותר אצל בנים מאשר אצל בנות.

רוב דלקות האוזניים יופיעו עד גיל שנתיים. לאחר גיל זה, שכיחות המחלה יורדת פלאים וסימפטומי המחלה הופכים להיות קשים פחות ומערבים פחות סיבוכים.

האוזן מחולקת לשלושה חלקים:

1. אוזן פנימית – בה מתורגמים גלי הקול למסרים עצביים. בחלק זה של האוזן נמצא איבר המכונה ״שבלול״ ותעלות נוספות הקשורות למערכת שיווי המשקל.
  2. אוזן תיכונה – זהו החלל שמאחורי קרום התוף ובו נמצאות עצמות השמע.
  3. אוזן חיצונית – החלק החיצוני של האוזן הכולל את האפרכסת ותעלת השמע.

יש לעשות הפרדה בין דלקת אוזניים חריפה לדלקת אוזניים כרונית. הדלקת אוזניים החריפה נמשכת מספר ימים בלבד (עד שבועיים) ואילו הכרונית, נמשכת מעל פרק זמן זה של שבועיים.

קיימות 2 סוגי דלקת אוזניים, דלקת של תעלת השמע ודלקת אוזניים תיכונה. דלקת של תעלת השמע לא תתבטא בחום, אך עשויה לכלול כאב ולעיתים, הפרשות. דלקת זו נפוצה בעיקר אצל ילדים ומבוגרים החשופים למי בריכה. הטיפול בדלקת זו יכלול לרוב שימוש בטיפות אוזניים. לעומת זאת, הטיפול בדלקת אוזניים תיכונה מצריך נטילת אנטיביויקה סיסטמית בבליעה.

דלקת אוזניים תיכונה עשויה להיות דלקת חיידקית או ויראלית (נגיפית). דלקת זו תופיע לרוב לאחר הצטננות. היא מתרחשת בשל הצטברות נוזלים בחלל האוזן התיכונה שלא מצליחים להתנקז. סביבה כזו הינה סביבה אידיאלית להתרבות חיידקים ווירוסים.

הרוב המוחלט של הילדים החולים בדלקת אוזניים יבריאו בכוחות עצמם. במקרים בהם יש חום גבוה הנמשך יותר מיום אחד ומלווה בכאב עז, ולאחר שהרופא המטפל איבחן וקבע, יהיה צורך בשימוש באנטיביוטיקה.

דלקת אוזניים חוזרת הוא מצב בו קיימות יותר מ-3 דלקות אוזניים בפרק זמן של חצי שנה. קיימת אוכלוסיה בעלת נטייה מולדת לדלקות אוזניים חוזרות. במקרים חמורים ניתנת המלצה לניתוח כפתורים שמאפשר את ניקוז הנוזלים.

כיצד דיקור סיני מטפל בדלקות אוזניים או כאבי אוזניים?

על פי הרפואה הסינית, דלקות אוזנים חוזרות יהיו קשורות לרוב לאחד או יותר מהבאים: חולשה של מערכת החיסון, בעיה תזונתית או חולשה של מערכת העיכול, מבנה אנטומי לקוי.

הטיפול ברפואה סינית כולל למעשה שימוש ב-2 טכניקות טיפול עיקריות: אקופונקטורה (דיקור סיני) וצמחי מרפא סיניים. דיקור סיני יעל מאוד בטיפול ובמניעת דלקות אוזניים. למעשה, ההצלחה כה גדולה שרופאי ילדים מפנים לדיקור סיני כאחת מאופציות הטיפול למניעת ניתוח.

מבחינה מערבית הוכח מחקרית כי דיקור סיני גורם להפרשת נוירוטרנסמיטורים (חומרים כימיים) והורמונים לזרם הדם הבאם להפחית דלקת וכאב.