סחרחורת וורטיגו

2. סחרחורת וורטיגו
דיקור סיני להפחתת סחרחורת / ורטיגו - רונן רוזנבלט-ניר - דיקור סיני בתל אביב

דיקור סיני להפחתת סחרחורת / ורטיגו

סחרחורת היא תופעה שכיחה מאוד בקליניקה. התבטאותה הקלינית היא מעין תנועה סיבובית. חלק מהמטופלים חשים שהם מסתובבים ואילו אחרים מתארים את התחושה כאילו הסביבה מסתובבת סביבם בזמן שהם נותרים יציבים במקומם.

מהם הגורמים להופעת סחרחורת / ורטיגו ?

למעשה מדובר בהפרעה במערכת שיווי המשקל (מערכת ווסטיבולרית) שתפקידה לדווח למח בדבר המיקום שלנו במרחב והאם אנו בתנועה או במנוחה. התסמינים הנילווים לסחרחורת עשויים להיות אלה שיסייעו לקביעת מקום הפגיעה ואבחנת המחלה.

קריסטלים (BPPV) – במצב זה הגבישים (קריסטלים) שבתוך איבר שיווי המשקל זזים ממקומם. מצב זה מתאפיין בהתקפים קצרים החוזרים על עצמם בעת שינוי מנח.

דלקת בעצב הווסטיבולרי (Vestibular Neuronitis) – דלקת הנובעת לרוב מזיהום ומלווה בסחרחורת קשה, חוסר יציבות, קושי בהליכה, בחילות והקאות. מצב זה חולף, ברוב המקרים, ללא טיפול תוך כמה ימים.

מחלת מנייר – מחלה חדשה יחסית שטרם ידוע הגורם לה ומתבטאת בעלייה בלחץ באוזן הפנימית ואף עשויה לגרום שם לבקעים. התבטאותה הקלינית היא הופעת התקפי סחרחורת חזקים המלווים בירידה או הפרעה (רעש) בשמיעה, בחילות והקאות, כבדות בראש ובאוזן.

פגיעה מוחית – סחרחורת המלווה בתסמינים נוירולוגיים נוספים כמו ירידה בתחושה באזורים שונים בגוף או חולשה בשרירי הגוף.

תופעות לוואי מתרופות, סמים או אלכוהול – שימוש בתרופות מסויימות, סמים או אלכוהול עלולים לגרום לתופעות לוואי דמוי סחרחורת.

מהם הגורמים להופעת סחרחורת / ורטיגו על פי הרפואה הסינית?

• חוסר דם – מצב שעשוי להיות מאובחן ברפואה המערבית כאנמיה.
  • רוח פנימית של הכבד – סחרחורת כזו תבוא ותעלם באופן פתאומי, כמו משב רוח על העץ.
  • חולשה באנרגית הכליות – עשוי לנבוע כתוצאה משימוש מופרז בגוף ללא מנוחה או תזונה מתאימה או מספיקה.
  • ליחה ולחות – מצב העשוי לנבוע כתוצאה מתזונה לקויה, צריכה מוגזמת של מוצרי חלב, מטוגנים וכו׳.

כיצד ניתן לטפל בסחרחורת וורטיגו באמצעות הרפואה הסינית?

הטיפול בסחרחורת באמצעות הרפואה הסינית כולל טיפול בדיקור סיני שמטרתו לאזן את תנועת הצ׳י (האנרגיה)  במרידיאנים (מסלולי האנרגיה בגוף) ולחזק ולהרמן (להביא לאיזון) את האיברים הפנימיים שבגוף. במצבים מסויימים (לרוב במקרים כרוניים יותר) יהיה צורך בשילוב צמחי מרפא סיניים בטיפול.