פציעות ספורט

2. פציעות ספורט
דיקור סיני לטיפול בפציעות ספורט - רונן רוזנבלט-ניר - דיקור סיני בתל אביב

דיקור סיני לטיפול בפציעת ספורט

קבוצות ספורט מקצועיות רבות בעולם מחזיקות כיום במטפל בדיקור סיני (אקופונקטורה) כחלק ממערך הצוות המטפל והמשקם במטרה להפחית את אורך זמני ההחלמה וכטיפול משלים בפציעות כרוניות ושיקומן.

פציעות ספורט מתרחשות לרוב אצל ספורטאים המשתתפים בפעילויות ספורט מאורגן, תחרותי ואימונים. גם מתאמנים בחדר הכושר חשופים לפציעות ספורט המתרחשות בשל סיבות שונות הכוללות בין השאר: אימון לא תקין, היעדר נעליים מתאימות או ציוד בטיחות.

פציעות הספורט מתחלקות לשתי קבוצות עיקריות:

1. פציעה חריפה (אקוטית) – מדובר לרוב בפציעה טראומטית עם גורם ברור שהכאבים בה יופיעו במהרה ורמתם גבוהה. הסימפטומים עלולים לכלול כאבים חמורים, נפיחות, מגבלה בתנועה, אדמומיות ורגישות למגע.
  2. פציעה כרונית או שימוש יתר – פציעות המתרחשות לאורך זמן. הן למעשה התוצאה של פעולות חוזרות או שהיות ארוכות במנחים קבועים. עומס יתר זה מוביל לנזק הדרגתי, לדלקת ולכאב. פציעה כרונית יכולה להיות גם פציעה אקוטית שלא החלימה לחלוטין לאחר תקופה של יותר משלושה חודשים או לחילופין, פציעה חוזרת שלא טופלה כראוי.

נקעים ומתיחות למפרק או לרקמה שמסביבו הם למעשה הפציעות העיקריות הקשורות בספורט (נקע קשור לבעיה ברצועה ומתיחה קשורה לבעיה בשרירים ובגידים). מלבד לכאב, התגובה הדלקתית הטיפוסית עשויה לכלול התנפחות של האזור הפגוע, אדמומיות או סגלגלות וירידה בטווח התנועה של המפרק. בנוסף לטיפול הקונבנציונלי (מנוחה, קרח, לחיצה והרמה), ספורטאים רבים מדווחים כי טיפול באקופונקטורה (דיקור סיני) מסייע להם לדכא ולהפחית במהירות את הדלקת, הכאב והנפיחות, וכך למעשה לשוב במהרה לפעילות הספורטיבית.

כיצד דיקור סיני מטפל בפציעות ספורט?

דיקור סיני הוכח כגורם למח להפריש חומרים כימיים (נוירוטרנסמיטורים) שמטרתם הפחתת הדלקת והעלמת הכאב. דיקור סיני ידוע עוד כמגביר סירקולציה (זרימת דם) ועל כן, הגברת הגעת החומרים המטפלים לאזור הכואב וזירוז ההחלמה.

מחקרים עדכניים מצאו כי דיקור סיני (אקופונקטורה) יעיל בטיפול בפציעות כגון: נקעים, מתיחות, בעיות אורטופדיות הקשורות ל: צוואר, כאבים בכתף, מרפק, שורש כף היד, ירך, כאב ברכיים וקרסול, נפיחות שרירים.

בנוסף לטיפול בפציעה, דיקור סיני עשוי לשפר הביצועים ולתת לספורטאים יתרון תחרותי.

מהי תדירות הטיפול בדיקור סיני בטיפול בפציעות ספורט?

פציעה אקוטית – 2 מפגשים לשבוע למשך שבועיים (המשך הטיפול יקבע בהתאם לדיווח המטופל).

פציעה כרונית – 2 מפגשים שבועיים למשך שבועיים-שלושה ואז ירידה לפעם בשבוע למשך 10 טיפולים.

ירידה ברמת הכאב מרוגשת ברוב המקרים עוד בתום הטיפול הראשון. מספר הטיפולים הדרושים משתנה ממטופל למטופל בהתאם לאופי הבעיה הרפואית וקצב התקדמות ההחלמה.
לעיתים ממליץ המטפל להוסיף פורמולת צמחי מרפא סיניים לשם זירוז ההחלמה, הפחתת הדלקת והכאב ועידוד זרימת הדם.