כאבי גב / פריצת דיסק

2. כאבי גב / פריצת דיסק
דיקור סיני לטיפול בפריצת דיסק - רונן רוזנבלט-ניר - דיקור סיני בתל אביב

דיקור סיני לטיפול בכאבי גב

כאבי גב הם ללא ספק אחת הסיבות השכיחות ביותר שבגללן ניגשים מטופלים לחפש אחר טיפול ותרופה בימינו.

דיקור סיני (אקופונקטורה) נמצא מחקרית יעיל לטיפול בכאבי גב

​קיימים מספר מחקרים איכותיים המראים כי דיקור סיני (אקופונקטורה) נמצא יעיל מאוד בטיפול בכאבי גב. אחד מהמחקרים הללו, אשר התפרסם לאחרונה הביא לכך שאיגוד הרופאים האמריקאי (ACP) ריענן את המלצותיו לרופאיו והמליץ כי ימליצו למטופליהם לגשת לטיפולי דיקור סיני (אקופונטורה) עוד בטרם יחלו ליטול תרופות נוגדות כאב. ההמלצות החדשות הללו נובעות מפרסום מחקר אוסטרלי גדול שראה אור בשנת 2017. המחקר מצא כי ברוב המיקרים, או יותר נכון בכל 5 מיקרים מתוך 6, התרופות אינן מסייעות בהפחתת הכאב ואף גרוע מזה, הן עשויות לגרום להופעתן של תופעות לוואי לא נעימות ואף קשות. מחקר זה הראה כי דיקור סיני מועיל הרבה יותר מטיפול תרופתי בתרופות נוגדות דלקת.

​מרבית המקרים של כאבי הגב המגיעים אליי לקליניקה נובעים מהתפסויות שריריות קשות או מכאבים הקשורים לבעיות בעמוד השדרה עצמו כמו למשל: בלט דיסק / פריצת דיסק, היצרות בתעלה הספינלית (Spinal Stenosis) או סכיאטיקה / סיאטיקה שהינו מצב בו קיים לחץ על עצב בעמוד השדרה הגורם להקרנת כאב מהגב התחתון לאחת הרגליים. הגורמים לכאבי גב הם מגוונים וכוללים בין השאר, הרמת משקל כבד, יציבה לא נכונה, פציעה, גיל ועוד.

מהו כאב גב בעיני הרפואה הסינית?

​על פי הרפואה הסינית, כאבי גב נובעים כתוצאה ממצבים של חוסר איזון אנרגתי בגוף, כמו למשל:

​חוסר צ׳י – זהו חוסר באנרגיה. הכאבים במצב זה מתאפיינים בכאב עמום יחסית או בכאב המגיע בעת עמידה ממושכת, לאחר פעילות גוםנית מאומצת או כאב המתגבר לקראת סוף יום או כאב המתגבר בעייפות.

​סטגנציה של צ׳י ודם – במצב זה הכאבים מתאפיינים בכאב נקודתי שעשוי לנוע ממקום למקום. כאב זה יופיע לרוב כשמתחילים לזוז לאחר ישיבה ארוכה או מנוחה, במצבים ריגשיים הקשורים לסטרס, כעס, תסכול וכו׳.

​הרפואה הסינית, הכוללת את טכניקות הטיפול העיקריות דיקור סיני וצמחי מרפא סיניים באה למעשה, להשיב את אותו איזון אנרגתי חסר לגוף ובכך להפחית את הכאב ואת הדלקת באזור הכואב. כל זאת תוך כדי זירוז הגוף להחלמה מהירה וטובה יותר.

​כיום אני משלב בקליניקה שלי טכניקות דיקור סיני (אקופונקטורה) מתקדמות הכוללות בין השאר דיקור סיני בשיטת האיזון של ד״ר טאן (Dr. Tan) ובאקופונטורה של מאסטר דונג (Master’s Tong Acupuncture). כך למעשה אני בונה טיפול משולב המתאים לצרכיו של כל מטופל ומטופל. יתרון נוסף בשילוב הטכניקות הטיפוליות המקדמות של הדיקור הסיני הוא בכך שברוב המקרים חלה הטבה בכאב כבר במהלך הטיפול הראשון.

​עם זאת, יש לקחת בחשבון שהטיפול בדיקור סיני אינו חד פעמי. הטיפול בכאבי גב מתבצע בתדירות של פעמיים בשבוע ובדרך כלל (תלוי כמובן בחומרת הבעיה),  נדרשת סדרה של כעשרה טיפולים בכדי להעלים את הבעיה או את הכאב באופן מוחלט (במקרים כרוניים משך הטיפול עשוי להיות ארוך יותר מאשר במקרים של כאב גב אקוטי). במקרים קלים יותר ידרשו פחות טיפולים.

כמות הטיפולים נקבעת בסופו של דבר באופן אינדבידואלי בהתאם לקצב ההתקדמות והדיווח של כל מטופל ומטופל.