תסמונת התשישות הכרונית

2. תסמונת התשישות הכרונית
דיקור סיני לטיפול בעייפות - רונן רוזנבלט-ניר - דיקור סיני בתל אביב

דיקור סיני לטיפול בתסמונת התשישות הכרונית

תסמונת התשישות הכרונית (CFS – Chronic Fatigue Syndrome) היא תסמונת המתאפיינת בתשישות ממושכת ובתסמינים נוספים שאינם חולפים לאחר מנוחה.

שכיחות הלוקים בתסמונת גבוה יותר אצל נשים מאשר גברים. היא פורצת לרוב בגילאים 20–40.

מהם תסמיני המחלה של תסמונת התשישות הכרונית?

התסמינים לרוב הם: תשישות אשר אינה חולפת לאחר מנוחה, חולשה, כאבי ראש, כאבי שרירים ופרקים, סיבולת נמוכה, בעיות קוגניטיביות (פגיעה בזיכרון ובריכוז), תסמונת המעי הרגיז, אלרגיות, שינויים במשקל כמו אובדן משקל או עליית משקל, בלוטות לימפה רגישות, בעיות שינה, דיכאון, חרדה ועוד. התסמינים עשויים לכלול אחד או כמה תסמינים בבת אחת והם עשויים להשתנות לאורך תקופה (התווספות או ירידה של תסמינים).

כיצד דיקור סיני מסייע בטיפול בתיסמונת התשישות הכרונית?

מחקרים תצפיתיים שנעשו בתחום מראים תוצאות חיוביות ועקביות בתגובה לדיקור סיני. ישנן עדויות התומכות ביעילותו לכמה מהתסמינים הנפוצים – כאב כרוני, נדודי שינה (אינסומניה) ודיכאון.

באופן כללי, מאמינים כי דיקור סיני ממריץ את מערכת העצבים וגורם לשחרורם של נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים). גירוי של נקודות דיקור סיני מסוימות הוכח כמשפיע על אזורים במוח שידועים ככאלה המפחיתים את הרגישות לכאב וסטרס בזמן שמביאים להרפיה ומבטלים את המוח ‘האנליטי’ האחראי לאינסומניה (נדודי שינה.

דיקור סיני (אקופונקטורה) עשוי להביא להקלה בתסמיני תסמונת העייפות הכרונית כמו כאבי שרירים ושלד, כאבי ראש, בעיות שינה, עייפות ודיכאון:

1. באמצעות גירוי עצבים הממוקמים בשרירים וברקמות אחרות בגוף, דבר שמוביל לשחרור אנדורפינים ונוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) אחרים וגרומים חשינוי בעיבוד הכאב במוח ובחוט השדרה.
  2. באמצעות גירוי נוירוטרנסמיטורים (מוליכים עצביים) להגברת הריכוז של בטא-אנדורפין, ודבר המביא להקלה בכאב.
  3. הפחתת דלקת באמצעות שחרור חומרים נוגדי דלקת (גורמים וסקולריים וחיסוניים).
  4. שיפור נוקשות שרירים ותנועת המפרקים באמצעות הגברת זרימת הדם המקומית, אשר יכולה להפחית נפיחות וכאבים.
  5. הפחתת נדודי שינה (אינסמוניה) על ידי הגברת הפרשת הורמון המלטונין בלילה.