כאב ראש ומיגרנה

2. כאב ראש ומיגרנה
דיקור סיני להפחתת כאב ראש / מיגרנה - רונן רוזנבלט-ניר - דיקור סיני בתל אביב

דיקור סיני לטיפול בכאב ראש ומיגרנה

מיגרנה היא למעשה סוג נפוץ של כאב ראש המתבטאת בהתקפים אינטנסיביים חוזרים ונישנים הגורמים להגבלה בפעילות. בדרך-כלל מיגרנה נשארת כ- 4 עד 72 שעות וכוללת כאב ראש בינוני עד קשה.

מאפיינים עיקריים למיגרנה הם כאבים בצד אחד של הראש, כאב פועם בעוצמה בינונית עד קשה המוחמר בעת ביצוע פעילות יומיומית.

קיימים כיום מספר מחקרים גדולים ואיכותיים בנושא היעילות של טיפול בדיקור סיני לכאב ראש ומיגרנה. כולם בוצעו בהשנים האחרונות תוצאותיהם ומסקונתיהם דומים. המחקרים מוכיחים כי דיקור סיני (אקופונקטורה) הוא טכניקת טיפול יעילה ובטוחה יותר באופן מובהק ומשמעותי בהשוואה לטיפול הבסיסי במיגרנה או בהשוואה לחוסר טיפול. נבנוסף, הם מוכיחים כי הדיקור הסיני הוא לא פחות טוב בטיפול במיגרנות וכאבי ראש בהשוואה לתרופות הכאב הבאות למנוע את ההתקפים.

כיצד דיקור סיני מטפל בכאב ראש ומיגרנה?

דיקור סיני (אקופונקטורה) מטפל במיגרנה וכאב הראש בדרכים הבאות:

• הפגת כאב – נקודות הדיקור הסיני המפוזרות לאורך הגוף משחררות במהלך הטיפול חומרים שונים אל מחזור הדם כמו אנדורפינים וחומרים נוספים הגורמים למח לעבד את הכאב בצורה שונה ובכך לגרום להפחתתו.
  • הפחתת דלקתיות – הדיקור הסיני מעודד שחרור חומרים נוגדי דלקת למחזור הדם ובכך מפחית תהליכי דלקת בגוף.
  • הפחתת דיכאון הקשור למיגרנה.
  • הסדרת זרימת הדם אל המח.
  • איזון רמות סרטונין במח (נמצא כי הסרטונין עשוי להיות קשור להתחלת תהליך המיגרנה).

​מהו מהלך הטיפול בדיקור סיני למיגרנה?

בתחילת המפגש הראשון מתבצע תשאול המטופל בו שואל המטפל שאלות רבות ומגוונות בהקשר לרקע ולהיסטוריה הרפואית שלו. חשוב לציין כי התשאול מתמקד בשאלות שונות שלא דווקא קשורות למיגרנה באספקט המערבי שלה אלא באורח חיים ותסמינים גופניים כלליים . תחילה יתמקד איסוף המידע במחלה עצמה אך בהמשך הוא יקיף את כל מערכות הגוף, אפיון יציאות, מצב ריגשי, תזונה ואורח חיים. בתום התשאול מתבצעת אבחנת דופק ואבחנת לשון. אבחנות אלה אבחנות ייחודיות ומאפיינות את שיטת האיבחון של הרפואה הסינית. בתום התישאול יכול המטפל לקבוע את האבחנה ולפיה, לקבוע את האסטרטגיה הטיפולית שבהתאם לה יבוצע הטיפול.

האם הדיקור הסיני מבוצע בהכרח באזור הראש?

לווא דווקא. מחטי הדיקור הסיני מוחדרות לאזורים שונים לאורך הגוף. על פי התאוריה של הרפואה הסינית, אין בהכרח צורך לדקור באזור הכואב בכדי לשפר את רמתו. ברוב המקרים אני עושה שימוש דווקא בנקודות דיקור המצויות באזורים מרוחקים מאזור הכאב (במקרה זה, הראש) כמו לדוגמא נקודות הממוקמות באזור הרגל.

​האם דיקור סיני (אקופונקטורה) כואב?

דיקור סיני לרוב אינו מורגש כלל. במקרים מסויימים עשויים לחוש דקירה מינימלית בעת החדרת המחט אך במרבית מהמקרים, כאמור, הוא אינו מורגש כלל. תחושות נוספות שעשויות להופיע באזור בו הוחדרה המחט הן: תחושת חום מקומי, נימול או לחץ מקומי.

במשך שנותי כמטפל טיפלתי בהצלחה רבה בעשרות מטופלים הסובלים מכאב ראש. הנה דוגמא אחת לטיפול מוצלח: